KAPOCS folyóirat, 2023/4. szám (92. oldal, kiadja a
KINCS)
Gyermekmunka a családban és a családon kívül (a 19. század végétől a 20. század első harmadáig) Történeti, néprajzi megközelítés
B E T E K I N T Ő
A gyermekmunka fogalma alá többféle forma és tartalom tartozott évszázadokon keresztül, de bármerről is közelítünk a témához, a család a kiindulópont, az alapértelmezési keret, amelyet természetesen csak történeti, társadalmi, gazdasági, kulturális és politikai kontextusban szemlélhetünk. Gondolhatunk a családi munkamegosztásra, a családi és oktatási intézmények munkára nevelési stratégiáira, a bánya- és a kapitalista gyár- ipari gyermekmunkára, a mezőgazdaságban, a há- ziiparban, a szolgáltatásokban dolgozó kiskorúakra, a falvak és a városok speciális gyermekekre osztott feladataira. Évezredek óta minden gyermek a családi, rokonsági rendszerén belül, korának, testi, szellemi érettségének megfelelően részt vesz valamilyen tevékenységben, egyre összetettebb feladatok elvégzését bízzák rá. A játék, a felnőttek utánzása, a tanulás, és mindezek együtt és egyidejűleg a felnőtt életre készülődés része társadalmi státusztól és gazdasági helyzettől, nemtől, korosztálytól és a testvérek közötti sorrendtől függően. A hagyományok, az értékek és a normák megismerése, elsajátítása és gyakorlásának mindennapi útja a feladatok, a kötelességek, végső soron a munka elvégzésén keresztül alakultak. [...]
Kulcsszavak: gyermekmunka, családi munkamegosztás, történeti nézőpont, paraszti társadalom, oktatási stratégiák
Child Labor Within and Outside the Family (Late 19th to Early 20th Century): A Historical and Ethnographic Perspective
A B S T R A C T
The concept of child labor has encompassed many forms and meanings over the centuries. Regardless of the approach, the family is the starting point and interpretive framework, which must be understood in its historical, social, economic, cultural, and political contexts. This includes family division of labor, educational strategies promoting work, child labor in mining and industrial settings, and tasks assigned to children in agriculture, household industry, and services. For millennia, children have participated in various activities within the family structure, taking on more complex tasks according to their age and maturity. Play, imitation of adults, and learning were all part of their preparation for adult life, influenced by social status, economic position, gender, age group, and sibling order. Traditions, values, and norms were learned and practiced through daily duties and work, shaping upbringing strategies in various working-class families. [...]
Keywords:
child labor, family division of labor, historical perspective, peasant society, educational strategies