KAPOCS folyóirat, 2022/3-4. szám (108. oldal, kiadja a
KINCS)
Pedagógusok és iskolai segítő szakemberek nézetei a családi életre nevelés implementációjával és fejlesztésével kapcsolatban
B E T E K I N T Ő
Jelen kutatás a családi életre nevelés magyarországi iskolákban történő bevezetésének körülményeit kívánja feltárni, elsősorban az iskolai szakemberek nézeteinek, felkészültségének és elképzeléseinek tükrében. Két okból is fontos ezzel foglalkozni. A pedagógusoknak az oktatáspolitikai és tantervi reformok implementálásában, támogató vagy fékező végrehajtásában betöltött szerepe rendkívül fontos tényező. Kutatásunk célja annak feltérképezése, hogy a pedagógusok és az iskolai segítő szakemberek hogyan értékelik az iskolákban, főként elsősorban rejtett tantervként működő családi életre nevelés gyakorlatait, kihívásait és eredményeit, a családokban folyó spontán családi életre nevelés mintázatait ismerve milyen problémákat látnak, amelyre egy tudatos, iskolai szervezésű családi életre nevelésnek koncentrálnia kell. Továbbá lényeges kérdés, hogy a családi életre nevelés iskolai bevezetése esetén milyen szervezési és munkaformákat tartanak kivitelezhetőnek és remélnek eredményesnek, vajon a tantárgyi szintű, a más tantárgyakba integrálható vagy extrakurrikuláris családi életre nevelés fejlesztésében rejlő lehetőségeket tartanák hatékonynak, milyen ötleteik és elvárásaik vannak a családi életre nevelés tartalmával, tananyagaival kapcsolatban, milyen segítséget igényelnek a sikeres gyakorlati megvalósításhoz, s összességében milyen a családi életre neveléshez való hozzáállásuk. Kutatásunk újdonságértéke mindenekelőtt az, hogy a családi életre nevelés magyarországi iskolákban való bevezetése előtt vizsgálja meg azoknak az aktoroknak a véleményét és hozzáállását, akiken áll vagy bukik az implementáció sikere. [...]
Kulcsszavak: családi életre nevelés, implementáció, iskolai szakemberek, tantervi reform, oktatáspolitika
Teachers' and School Support Professionals' Views on the Implementation and Development of Family Life Education
A B S T R A C T
This research aims to explore the circumstances of implementing family life education in Hungarian schools, primarily reflecting the views, preparedness, and ideas of school professionals. It is important for two reasons. Teachers play a crucial role in the implementation of educational policy and curriculum reforms, either as supporters or hinderers. The objective is to map how teachers and school support professionals assess the practices, challenges, and results of family life education, mostly functioning as a hidden curriculum in schools, what problems they see in spontaneous family life education in families, and what a conscious, school-organized family life education should focus on. Furthermore, it is essential to investigate what organizational and work forms they consider feasible and hope to be effective, whether they prefer subject-level, integrative, or extracurricular family life education development, their ideas and expectations regarding content and teaching materials, the support needed for successful practical implementation, and overall attitudes toward family life education. The novelty of our research lies in examining the opinions and attitudes of key actors before implementing family life education in Hungarian schools. [...]
Keywords:
family life education, implementation, school professionals, curriculum reform, education policy