Hozzáférhetőségi eszközök

Bacskai Katinka
KAPOCS folyóirat, 2020/2. szám (13. oldal, kiadja a KINCS)


Az iskola és a család kapcsolata

B E T E K I N T Ő

Oktatásszociológiai szempontból az iskola és a család találkozása tulajdonképpen szocializációs színterek találkozását jelenti, az elsődleges szocializációs színtér (a család) és a másodlagos szocializációs színtér (az iskola) törésvonalában helyezkedik el a gyermek. Ez a törésvonal lehet szinte észrevehetetlen, de nagyon éles is, ha az otthoni szabályok, normák, értékek – tehát a szocializáció, nagyban eltér attól, amit az iskola elvár a tanulótól. Ebben a tanulmányban többféle szempontból is vizsgáljuk az iskola és a család közötti kapcsolattartást. A szülői részvétel nem csupán a kommunikációt jelenti, ennél tágabb fogalom, a szülő iskolával kapcsolatos attitűdjeit és a gyermek tanulástámogatásának napi tevékenységét is magában foglalja. 2020. március 16-a után kezdődött a digitális oktatásra való áttérés, amelynek okán a diákok a szüleikkel tanultak otthon a tanév végéig. A pedagógus és szülők közötti kommunikációnak szükségszerűen át kellett kerülnie más platformra a változó szerepek miatt. A pedagógusok, különösen a kisiskolások tanítói, minden követ megmozgattak a napi kapcsolatfelvétel érdekében, hogy a gyermekek folytatni tudják tanulmányaikat. [...]

Kulcsszavak: iskola, család, szocializáció, szülői részvétel, digitális oktatás


The Relationship Between School and Family

A B S T R A C T

From the perspective of educational sociology, the meeting of school and family represents the encounter of socialization arenas—the primary one being the family, and the secondary being the school—where the child stands in the fault line. This divide can be barely noticeable or very sharp if the norms, rules, and values at home greatly differ from those expected at school. This study examines various aspects of school-family interactions. Parental involvement is a broader concept than communication alone; it includes parents’ attitudes toward school and their daily participation in supporting the child’s learning. After March 16, 2020, digital education began, and children studied at home with their parents until the end of the school year. Teacher-parent communication had to shift to other platforms due to changing roles. Teachers, especially primary school teachers, made significant efforts to maintain daily contact so children could continue their education. [...]

Keywords: school, family, socialization, parental involvement, digital education


DOI hivatkozás CIKK LETÖLTÉSE