KAPOCS folyóirat, 2020/1. szám (85. oldal, kiadja a
KINCS)
A középiskolák szerepe a roma diákok továbbtanulásában
B E T E K I N T Ő
Kutatásunk célja annak feltérképezése volt, hogy milyen tényezők segítik a roma származású, többségében hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok felsőoktatásban történő továbbtanulását. Kiemelten annak vizsgálata, hogy azon középiskolák, amelyek eredményesek voltak e diákok továbbtanulásának segítésében, milyen módszereket, eszközöket alkalmaztak, ennek kapcsán fellelhetőek-e jó gyakorlatok. Kutatásunk eredményeképpen kétféle – mintának is tekinthető – modell rajzolódik ki. Az egyik modell alapja az, hogy kifejezetten a hátrányos helyzetű roma gyerekek beiskolázására koncentrálnak (az iskolában a roma tanulók aránya meghaladja a 90%-ot). A másik modellt az inkluzív oktatás jellemzi. Ennek a sajátossága, hogy a kedvező oktatási feltételek biztosítása mellett kiemelt figyelmet fordítanak a diákok személyes segítésére. [...]
Kulcsszavak: roma diákok, középiskola, továbbtanulás, jó gyakorlatok, hátrányos helyzet
The Role of Secondary Schools in the Further Education of Roma Students
A B S T R A C T
Our research aimed to map the factors that support the continuation of higher education among Roma youth, most of whom are disadvantaged or multiply disadvantaged. We focused on secondary schools that effectively assisted such students and identified practices and tools that proved successful. As a result, two models emerged: one targeting the enrollment of disadvantaged Roma youth (where the proportion of Roma students exceeds 90%), and the other is characterized by inclusive education that, besides favorable educational conditions, emphasizes personal support for students. [...]
Keywords:
Roma students, secondary school, further education, good practices, disadvantaged