KAPOCS folyóirat, 2020/1. szám (66. oldal, kiadja a
KINCS)
Kulturális közvetítők: a roma többségű iskolák tantestületei
B E T E K I N T Ő
Az oktatás minden kétséget kizáróan olyan terület, amely sokak szerint hosszú távon a leghatékonyabban teremt a roma és más – köztük a magyar – közösségek életében is kedvező változásokat. Ennek fényében kissé meglepő, hogy bár a cigányok oktatási helyzetéről meglehetősen sokat és több szempontból írnak, azokról a személyekről, akik magát az oktatási tevékenységet végzik, meglehetősen kevés információ áll rendelkezésre. Pedig a feladatuk egyáltalán nem könnyű, hisz multikulturális környezetben kell kulturális közvetítőként helytállniuk. Mindez hazánkban különösen nagy jelentőséggel bír azokban a helységekben, ahol az iskolában többségében vagy teljességgel roma/cigány gyermekeket tanítanak. E hiány elsődleges pótlására vállalkozott a KINCS Társadalmi Csoportok Kutatóközpontja, fókuszcsoportos interjúk segítségével, roma többségű iskolák tantestületeiben. [...]
Kulcsszavak: kulturális közvetítők, roma oktatás, pedagógusok, tantestület, fókuszcsoportos interjú
Cultural Intermediaries: Teaching Staff in Roma Majority Schools
A B S T R A C T
Education is undeniably a field that many consider the most effective long-term tool to generate positive changes in the lives of Roma and other communities. Surprisingly, while much has been written about Roma education from multiple perspectives, little information is available about the educators themselves. Their task is challenging, as they must act as cultural intermediaries in a multicultural environment. This is especially significant in communities where schools predominantly or entirely serve Roma children. To fill this gap, the KINCS Research Center for Social Groups conducted focus group interviews with teaching staff in Roma-majority schools. [...]
Keywords:
cultural intermediaries, Roma education, teachers, teaching staff, focus group interview