KAPOCS folyóirat, 2023/1. szám (132. oldal, kiadja a
KINCS)
Korai iskolaelhagyás hátrányos helyzetű településeken − iskolai lemorzsolódással veszélyeztetettek a felső tagozatosok körében
B E T E K I N T Ő
A középfokú végzettség megszerzése előtti tanulmányi út befejezése hátrányos munkaerőpiaci státuszt eredményez, amely befolyásolja a későbbi gazdasági és társadalmi pozíciót. Az iskolai lemorzsolódás előjelei már általános iskolai szinten megjelennek, ezért az oktatási rendszer ezt már 5. évfolyamtól méri. Tanulmányunkban hátrányos területen lévő (FeTe) települések felsőtagozatos diákjainak lemorzsolódással való veszélyeztetettségét vizsgáljuk. A 2020/21-es tanév végén a korai iskolaelhagyás veszélye leginkább a 7. évfolyamos tanulókat érintette, a diákok negyede fejezte be a tanévet közepesnél rosszabb átlageredménnyel vagy 1,1-es átlagromlással. A fiúk körében magasabb a lemorzsolódással veszélyeztetettek aránya, összességében kétszer akkora, mint a lányok körében. A korai iskolaelhagyás megakadályozása érdekében már az általános iskolai szinten szükségesnek látjuk prevenciós programok működtetését, különösen a fiú tanulók számára. [...]
Kulcsszavak: iskolaelhagyás, hátrányos helyzet, felső tagozat, oktatáspolitika, prevenció
Early School Leaving in Disadvantaged Areas – Risk of Dropout Among Upper Primary Students
A B S T R A C T
Leaving education before obtaining a secondary qualification results in a disadvantaged labor market status, affecting later economic and social positions. Signs of school dropout appear as early as primary school, thus the education system starts measuring this risk from the 5th grade. This study examines the dropout risk of upper primary school students in disadvantaged (FeTe) areas. At the end of the 2020/21 school year, dropout risk was highest among 7th graders, with a quarter finishing with below average results or a GPA drop of 1.1. The dropout risk is higher among boys, being twice as high as among girls. To prevent early school leaving, we find it necessary to implement preventive programs at the primary school level, especially targeting male students. [...]
Keywords:
school dropout, disadvantaged status, upper primary, education policy, prevention