Hozzáférhetőségi eszközök

Görgőy Rita
KAPOCS folyóirat, 2023/1. szám (112. oldal, kiadja a KINCS)


Kapaszkodók és buktatók: roma fiatalok iskolai előmenetelének főbb befolyásoló tényezői hátrányos helyzetű településeken, kvalitatív megközelítésben

B E T E K I N T Ő

Kutatásunk során arra vállalkoztunk, hogy kvalitatív módszertani megközelítésben megvizsgáljuk a roma fiatalok iskolai lemorzsolódásának legfőbb okait, illetve feltérképezzük azokat a tényezőket, amelyek hozzájárulhatnak a veszélyeztetettség csökkentéséhez és a korai iskolaelhagyás megakadályozásához. Tettük mindezt úgy, hogy a fiatalokat nevelő és oktató pedagógus szakembereket és magukat az érintetteket, a roma származású szülőket egyaránt megkérdeztük. Ez utóbbiak véleménye azért is különösen fontos, mert válaszadóink az interjú keretei között egyrészt a saját iskolai pályafutásukat meghatározó tényezőkről, illetve az azokkal kapcsolatos megélésükről is beszámolhattak, másrészt a gyermekeiknél tapasztalt jelenségekről, hangsúlyos elemekről is elmondhatták véleményüket. [...]

Kulcsszavak: lemorzsolódás, roma fiatalok, kvalitatív kutatás, iskolai előmenetel, hátrányos helyzet


Supports and Pitfalls: Key Influencing Factors in the Educational Progress of Roma Youth in Disadvantaged Settlements – A Qualitative Approach

A B S T R A C T

Our research aimed to examine, through a qualitative methodological approach, the main causes of school dropout among Roma youth and to identify factors that may help reduce their vulnerability and prevent early school leaving. We interviewed both educational professionals working with youth and Roma parents themselves. The latter’s perspectives are particularly important, as their responses provided insight into factors influencing their own educational paths as well as the key experiences they observe in their children. [...]

Keywords: dropout, Roma youth, qualitative research, educational progress, disadvantaged situation


DOI hivatkozás CIKK LETÖLTÉSE