Hozzáférhetőségi eszközök

Susánszky Éva - Székely András - Székely B. András - Módli Kata
KAPOCS folyóirat, 2022/3-4. szám (99. oldal, kiadja a KINCS)


Fiatalok mentális egészségének megőrzése és javítása iskolai környezetben — feltáró kvalitatív kutatás

B E T E K I N T Ő

A társadalom mentális egészsége, különös tekintettel a fiatalokra, drasztikusan romlott a COVID-19 járvány időszakában. Az iskolai oktatás és a szociális kapcsolatok fenntartása huzamosabb ideig az online térbe szorult, a fiatalok mozgástere beszűkült, társas kapcsolataik gyengültek. A fiatalok mentális egészségének megőrzése és javítása iskolai környezetben (FIMEF) 2022 kutatás célja a 10-18 éves fiatalok helyzetének feltárása volt a járványt követő időszakban, másrészt pedig azoknak az igényeknek a felmérése, amelyeket a mentális egészség helyreállítása érdekében a pedagógusok és családok megfogalmaztak. A pedagógusokkal és a családokkal készült fókuszcsoportos interjúk bizonyították, hogy a járvány időszakban a fiatalok mentális egészsége jelentősen romlott, és ez a kedvezőtlen állapot még mindig fennáll. Gyakoribbak a depressziós és szorongásos tünetek, az önsértés, falcolás, nőtt a dohányzók és a rohamivók aránya, valamint az infokommunikációs technológiai (IKT) eszközök használata. A kutatási eredmények szerint a rossz mentális egészség kialakulásában mind a családnak, mind az iskolának kiemelkedően fontos szerepe van, ugyanakkor az iskolák és a családok is számos módon segíthetnek mind a fiatalok mentális problémáinak a megelőzésében, mind pedig a kezelésében (például csoportos beszélgetések, protokollok kidolgozása, mentális egészséggel kapcsolatos programok). [...]

Kulcsszavak: mentális egészség, fiatalok, COVID-19, iskolai környezet, prevenció


Preserving and Improving the Mental Health of Young People in a School Environment — Exploratory Qualitative Research

A B S T R A C T

The mental health of society, particularly that of young people, deteriorated drastically during the COVID-19 pandemic. School education and social interactions were forced into the online space for an extended period, limiting the mobility of young people and weakening their social relationships. The FIMEF 2022 research aimed to explore the situation of 10-18-year-olds in the post-pandemic period and to assess the needs articulated by teachers and families to restore mental health. Focus group interviews with teachers and families confirmed that young people's mental health significantly declined during the pandemic, and this adverse state still persists. Symptoms of depression and anxiety, self-harm, cutting, smoking, binge drinking, and the use of ICT devices have increased. Research findings indicate that both families and schools play a crucial role in the emergence of poor mental health. However, schools and families can also help prevent and treat young people's mental health problems in various ways (e.g., group discussions, development of protocols, mental health programs). [...]

Keywords: mental health, youth, COVID-19, school environment, prevention


DOI hivatkozás CIKK LETÖLTÉSE