KAPOCS folyóirat, 2022/1. szám (84. oldal, kiadja a
KINCS)
Nemzeti identitás: büszkeség, lojalitás, önkritika
B E T E K I N T ő
A Hungarostudy 2021 adatfelvételben nyolc 1-4-ig terjedő ún. Likert-skálás kérdéssel vizsgáltuk a megkérdezettek Magyarországgal és a magyar identitással kapcsolatos véleményét. A nyolc itemből álló kérdéssor közül öt állítás pozitív, három pedig a magyarokkal kapcsolatos negatív tartalmú attitűd mérésére irányult. A válaszadók büszkék magyarságukra, lojálisak hazájukhoz és egyúttal önkritikusak is azzal összefüggően. A legnagyobb arányban a magyar sportolók jó teljesítményére büszkék honfitársaink, ezt szorosan követte a magyar állampolgárságukra büszke válaszadók magas számaránya. Figyelemre méltóan magas értékeket mértünk a Magyarország iránti lojalitással kapcsolatban is, a válaszadók több mint háromnegyede szerint az országot akkor is támogatni kell, ha az vélt vagy valós hibát követ el. Honfitársainkra ugyanakkor egyfajta önkritikus véleményalkotás is jellemző, közel háromnegyedük értett egyet azzal, hogy el kell ismerni hiányosságainkat is. A pozitív tartalmú állítások esetében az átlagost meghaladó mutatók jellemezték a nőket, az idősebbeket, a kisgyermeket nevelőket, valamint a rendszeres vallásgyakorlókat és a gyermekes szülőket. A városi és/vagy községi lakóhellyel rendelkezők az átlagot meghaladóan büszkébbek és lojálisabbak, míg a nagyvárosi válaszadók e tekintetben, jellemzően átlag alattiak. A negatív tartalmú állítások esetében a munkanélküliek, a tanulók, a városiak és a nem hívők kritikusabbak voltak, mint más társadalmi csoportok. Kutatásunk nóvumának tekinthető, hogy a teljes sokasággal összehasonlítva részletesebben is vizsgálja a cigány/roma származásúak nemzeti identitással kapcsolatos véleményét. A cigány/roma származásúakkal (a teljes sokaság 5,1%-a) kapcsolatos előítéleteket cáfolja, hogy a Magyarországgal és a magyarságtudattal kapcsolatos véleményük a pozitív tartalmú állítások esetében nemhogy eltért, hanem bizonyos esetekben meg is haladta a teljes sokaságban mért értékeket. A cigány/roma nemzetiségűeknél ugyanakkor több negatív tartalmú állításnál is viszonylag magas volt a „nem válaszolók” aránya, ami részben mérsékeli a roma populáció által adott válaszok validitását. [...]
Kulcsszavak: nemzeti identitás, lojalitás, önkritika, roma származás, társadalmi attitűd
National Identity: Pride, Loyalty, and Self-Criticism
A B S T R A C T
In the Hungarostudy 2021 survey, we assessed public opinion on Hungary and Hungarian identity using eight Likert-scale items. Five statements measured positive and three measured negative attitudes. Respondents expressed pride in being Hungarian, loyalty to their country, and self-critical attitudes. The most common source of pride was Hungarian athletes’ performance, followed by Hungarian citizenship. Loyalty levels were also high, with more than three-quarters agreeing that the country should be supported even when it makes mistakes. Nearly as many agreed that Hungary’s shortcomings should be acknowledged. Higher scores on positive items were associated with women, older individuals, parents of young children, regular churchgoers, and rural residents. Negative items were more often endorsed by the unemployed, students, urban dwellers, and non-religious individuals. A novel aspect of our research is the detailed comparison of national identity views among Roma individuals. Contrary to stereotypes, Roma respondents often showed more positive attitudes than the general population, although the high proportion of “no answer” responses moderates the validity of their data. [...]
Keywords:
national identity, loyalty, self-criticism, Roma origin, social attitude