KAPOCS folyóirat, 2020/2. szám (5. oldal, kiadja a
KINCS)
Értékteremtő gyermeknevelés a családban és az oktatásban
B E T E K I N T Ő
A gyermeknevelés értékteremtő tevékenység. A felnövekvő generáció minden egyes tagjának testi, szellemi és lelki gyarapodásába befektetett szeretet, figyelem és fáradozás nemcsak egyéni szinten, hanem egy nemzeti közösség jövőjében is megtérül. Szándék szerint a legtöbb szülő igyekszik mindent megtenni a gyermekeiért, azonban ennek eredménye változó színvonalú. Az oktatáskutatás nemzetközi és hazai eredményei a jelentős társadalmi változások és az iskolarendszer kiterjedése ellenére is tartósan azt mutatják, hogy a családi háttér meghatározó mind a tanulmányi-munkavállalói karrier, mind a magánéleti pályafutás szempontjából. A családi háttér sokdimenziós jelenség. A családok az informális nevelés, a formális tanulás és az otthoni munkavégzés terepeiként is működnek, ezért ezeknek az elemi közösségeknek a sokszínű tevékenységrendszere több kutatói figyelmet érdemel, hiszen valóban ezek a jövő generáció formálódásának meghatározó jelentőségű műhelyei. A KINCS „Értékteremtő gyermeknevelés” című kutatásának célja annak feltárása, hogy a jövendő pályafutás és a karakterfejlődés szempontjából nagyon jelentős életkori szakaszban, a tinédzserkor küszöbén, a kisiskolás kor végéhez közeledve kik és hogyan nevelik a családokban a gyermekeket, mi jellemzi a családok szerkezetét, társadalmi hátterét, szubkultúráját, tevékenységrendszerét. Továbbá fontosnak tartottuk feltárni, hogy a szűkebb család mellett kik tartoznak még a gyermeknevelésbe bevont személyek körébe, milyen a gyermek családon és iskolán kívüli tevékenységrendszere, mennyire számítanak egymásra a gyermeknevelésben kulcsszerepet játszó partnerek, a pedagógus és a szülő. Központi kérdés volt, hogy az utóbbi évek családtámogatási intézkedéseit ennek a korcsoportnak a szülei hogyan hasznosítják a gyermeknevelés során, valamint milyen további támogatás segítené őket a gyermekneveléssel kapcsolatos értékteremtő tevékenységükben. [...]
Kulcsszavak: gyermeknevelés, család, értékteremtés, oktatás, szülői szerep
Value-Creating Child Rearing in Family and Education
A B S T R A C T
Child rearing is a value-creating activity. The love, attention, and effort invested in the physical, intellectual, and spiritual development of each member of the growing generation pays off not only on an individual level but also in the future of a national community. Most parents intend to do everything for their children, but the results vary. International and domestic educational research shows that despite significant social changes and the expansion of the school system, family background remains a key factor in both academic-career and private life paths. Family background is a multidimensional phenomenon. Families also function as spaces for informal education, formal learning, and home work, so the diverse system of activities in these primary communities deserves more research attention, as they are truly crucial workshops for shaping the next generation. The aim of the "Value-Creating Child Rearing" research by KINCS was to explore who and how are raising children in families at a crucial developmental stage—on the threshold of adolescence, approaching the end of early schooling—what characterizes their family structures, social backgrounds, subcultures, and activities. It was also important to explore who, besides the immediate family, are involved in child rearing, what the child's extracurricular activities are, and how much key partners in child rearing—teachers and parents—rely on each other. A central question was how parents of this age group utilize recent family support measures and what additional support could aid their value-creating efforts in child rearing. [...]
Keywords:
child rearing, family, value creation, education, parental role