KAPOCS folyóirat, 2020/1. szám (45. oldal, kiadja a
KINCS)
Az Oktatási Hivatal 2017/2018. tanévi kompetenciaeredményei a roma tanulókra vonatkozóan
B E T E K I N T Ő
A romák társadalmi-gazdasági helyzetének, szociokulturális körülményeinek javítása több évtizede napirenden van, s ezzel kapcsolatban a hazai és nemzetközi kutatások is nagy hangsúlyt helyeznek a romák oktatására, felzárkózására. Az alábbiakban azt vizsgáljuk meg, hogy a 2017/2018. tanévi Országos kompetenciafelmérés eredményei alapján – más intézményekkel összehasonlítva – milyen helyzetben vannak, s milyen sajátosságokkal rendelkeznek a roma tanulókat oktató általános iskolák és gimnáziumok. Magyarországon közel 20 éve, 2001 óta végeznek kompetenciaméréseket, melyek célja az iskolák teljesítményének nyomon követése és összehasonlítása más intézményekkel, illetve visszajelzés az adott iskolák számára saját fejlődésükről vagy elmaradásukról országos összehasonlításban. Az Országos kompetenciamérés minden tanévben kiterjed a köznevelés 6., 8. és 10. évfolyamán a nappali rendszerű iskolai oktatásban tanulók vizsgálatára, s a tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását térképezi fel. [...]
Kulcsszavak: kompetenciamérés, roma tanulók, iskolai teljesítmény, oktatási esélyegyenlőség, hátrányos helyzet
Competency Results of the Educational Authority for the 2017/2018 School Year Concerning Roma Students
A B S T R A C T
Improving the socio-economic and socio-cultural conditions of Roma has been on the agenda for decades, with both domestic and international research emphasizing education and inclusion. This study examines the situation and characteristics of general and secondary schools teaching Roma students, based on the results of the 2017/2018 National Competency Assessment. Conducted since 2001, these assessments monitor school performance and compare them nationally, evaluating students in grades 6, 8, and 10 in reading comprehension and math skills. The goal is to offer feedback to schools and allow comparative evaluation, even under disadvantaged conditions. [...]
Keywords:
competency assessment, Roma students, school performance, educational equity, disadvantaged situation