KAPOCS folyóirat, 2018/1. szám (33. oldal, kiadja a
KINCS)
A család, mint erőforrás: egy oktatásszociológai nézőpontváltás távlatai
B E T E K I N T Ő
2017. novemberében látott napvilágot Engler Ágnes többéves kutatómunkájának összefoglalása a Gondolat Kiadónál. A kötet témája a felsőoktatásba család és/vagy munka mellett lépő, levelező tagozatos hallgatók tanulámányi döntéseinek és eredményességének vizsgálata. Lehet-e sikeres a részidőben tanuló, más életterületeken is helytálló felnőtt hallgató? Milyen döntési pontok és tanulói utak tárhatók fel a levelező képzések eddig kevéssé kutatott közegében? Vajon a származási család, mint a nevelésszociológiai vizsgálatokban rendre figyelembe vett háttértényező az egyetlen vizsgálati keret, amiben a család megjelenik, vagy az említett tanulói szegmensben a felnőttként létrehozott, prokreációs családnak más, a háttértényezőnél nagyobb jelentősége is lehet? [...]
Kulcsszavak: család, oktatás, tanulmányi döntések, levelező tagozat, szociológiai nézőpont
Family as a Resource: Perspectives of a Shift in Educational Sociology
A B S T R A C T
In November 2017, Ágnes Engler published a summary of her several years of research with Gondolat Publishing. The book focuses on the study of academic decision-making and success among part-time university students who enter higher education alongside family and/or work commitments. Can adult students who manage other life domains succeed in education? What decision points and learning paths can be identified in the understudied environment of correspondence courses? Is the family of origin, often considered a background factor in educational sociology, the only relevant framework for examining family influence, or does the procreational family created in adulthood play a greater role? [...]
Keywords:
family, education, academic decisions, part-time study, sociological perspective